Fotograf przed ołtarzem - poradnik dla początkujących fotografów ślubnych [część 1]

Zdjęcie z pleneru ślubnego, fot. Tomasz Woźny

Zdjęcie z pleneru ślubnego, fot. Tomasz Woźny

Jak przygotować się do zlecenia? Na co zwracać uwagę podczas ceremonii ślubnej? Co wolno fotografowi w kościele? Jakie są najczęstsze problemy w realizacji reportaży ślubnych? Innymi słowy: co powinien wiedzieć fotograf idący na ślub?

______

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Fotograf przed ołtarzem — poradnik początkującego fotografa ślubnego [część 2]

______

Poniższe porady to zaledwie wierzchołek góry lodowej. Zlecenia ślubne są wymagające i czasochłonne. Bezcenne jest tutaj doświadczenie, które pozwala przewidzieć kolejne wydarzenia i uniknąć niespodzianek. Zanim je jednak zdobędziemy, trzeba od czegoś zacząć. A oto garść podstawowych rad:

1. Co nagle to po diable, czyli zbawienna rola logistyki

Po pierwsze, na spotkaniu z klientami ustalamy zakres i szczegóły zlecenia. Czy będziemy towarzyszyć pannie młodej u fryzjera i makijażysty? O której młodzi zaczną się ubierać? O której będzie błogosławieństwo i gdzie? Do której zostajemy na weselu (zwykle do oczepin)? Innymi słowy, zdobądźmy jak najwięcej informacji, żeby w dniu ślubu nie okazało się, że nie znamy ważnego adresu, a telefony młodzi już powyłączali.

Zobacz również: Przykładowa obróbka zdjęcia ślubnego

Warto również wypytać się o warunki oświetleniowe w kościele i na sali weselnej. Jakość zdjęć zależy właśnie od nich i trzeba to klientom uświadomić, aby później nie byli rozczarowani ("Ojej, a czemu te zdjęcia wyszły takie ciemne"?). Przygotujmy wtedy także wstępną wizję pleneru.

Dzień przed ślubem upewnijmy się, że baterie do aparatu i lamp są naładowane. Wyczyśćmy karty pamięci, przygotujmy w miarę schludny strój (nie jestem entuzjastą garniturów, ale kamizelka i bojówki na ślubie to przesada), umyjmy zęby, obejrzyjmy dobranockę i spróbujmy się wyspać, bo czeka nas naprawdę długi dzień.

2. Ciasno, ale własno, czyli uroki błogosławieństwa

W polskich warunkach wykonanie zdjęć przy błogosławieństwie stanowi często nie lada wyczyn. Wyobraźmy sobie bowiem M2 w bloku, pokój wielkości 15 metrów kwadratowych, parę młodą, ich rodziców oraz stado wujków, ciotek i kuzynów, powodujących tłok na miarę pierwszomajowych pochodów.  Do tego dochodzi nadgorliwy "wujo" z kamerą i tło w postaci czarnej meblościanki.

Aby poprawić nieco tę dość dramatyczną sytuację, wykorzystajmy swoje umiejętności negocjacyjne i poprośmy młodych oraz rodziców o ustawienie się w dogodnym dla nas punkcie. Zastanówmy się, czy chcemy "strzelać" profile naszych bohaterów, czy bardziej skoncentrować się na zbliżeniach twarzy poszczególnych osób?

3. Ksiądz też człowiek, ma swoje humory, czyli dogadaj się z prowadzącym mszę

Fotografowanie podczas mszy wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Większość księży rozumie wyjątkowy charakter tego dnia i przez myśl im nie przejdzie robienie fotografowi jakichkolwiek kłopotów. Zdarzają się jednak duchowni, którzy z ambony potrafią srodze zbesztać zbyt niespokojnego fotografa lub — w najgorszym przypadku — zakazać robienia zdjęć w ogóle.

Najlepszym zabezpieczeniem w tej sytuacji jest dowód przejścia tzw. "kursu liturgicznego dla fotografów". Kursy takie są odpłatnie organizowane przez lokalne instytucje kościelne. Papier potwierdza naszą znajomość porządku liturgicznego i tego, kiedy podczas mszy należy odłożyć aparat.

Niezależnie od tego, czy dysponujemy takim papierem, czy nie, opłaca się wraz z młodymi (lub świadkami) podejść do zakrystii i poświęcić chwilę na przywitanie się z księdzem, zapytanie o pozwolenie na zdjęcia i wytłumaczenie, że jesteśmy świadomi ograniczeń.

Jakie są to ograniczenia? Po pierwsze, nie robi się zdjęć podczas Podniesienia. Niektórym duchownym przeszkadza również fotografowanie w trakcie kazania. Nie wchodźmy na ołtarz i w miarę możliwości nie strzelajmy księdzu w oczy z bliska lampą błyskową. Warto pamiętać, że fotograf podczas ceremonii ślubnej powinien być jak najmniej widoczny: więc starajmy się zoptymalizować nasze działania i nie biegać zbyt wiele dookoła pary młodej.

4. Dantejskie ciemności w kościele

Warunki oświetleniowe w większości kościołów są dość mizerne. Stąd wykonanie nieporuszonego zdjęcia, na którym zarówno pierwszy plan, jak i tło są poprawnie naświetlone, bywa dość kłopotliwe.

Przede wszystkim koniecznością jest posiadanie jasnego szkła. Wykonując zdjęcia przy wykorzystaniu światła zastanego, minimalizuje nam to ryzyko poruszenia. Warto przy tym pamiętać, że strzelanie przy świetle zastanym dotyczy głównie scen statycznych. Tymczasem w trakcie ceremonii ślubnej są chwile o wyjątkowej wadze (takie jak przysięga, czy założenie Pierścieni Władzy), których poprawne uwiecznienie jest dla naszych klientów szalenie ważne, a które wiążą się z ruchem naszych bohaterów. Wtedy znacznie bezpieczniej jest użyć lampy — zdjęcia z błyskiem nie będą tak ładne, ale mamy gwarancję dobrze naświetlonego i nieporuszonego zdjęcia.

______

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Fotograf przed ołtarzem — poradnik początkującego fotografa ślubnego [część 2]

______

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki autorskie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki:

Jak fotografować koty, aby nie dostać przy tym kota [poradnik] Jak fotografować sztuczne ognie, czyli fajerwerki? [poradnik] 10 rzeczy, których fotograf nie powinien robić [poradnik] Fotografowanie w krajach egzotycznych. Skuteczne rady, jak się przygotować Obróbka portretu studyjnego w darmowym Gimpie [wideoporadnik] Najciekawsze lustrzanki do 3000 zł Pomysły na prezent dla fotografa do 300 zł Kiedy zapadnie zmrok, czyli obróbka zdjęć nocnych [wideoporadnik] Adobe Lightroom: jak usunąć zamglenia ze zdjęć w kilka minut? [wideoporadnik] Malowanie światłem - sposób na ciemne, zimowe wieczory [poradnik] Pełna obróbka słonecznego portretu w przyśpieszeniu [screencast] Tablet graficzny - jak z niego korzystać? [wideoporadnik] Portrety jesienną porą i podstawowym obiektywem [poradnik] Czytelniku, rób zdjęcia! Planowanie czy przypadek, czyli fotograficzne przygotowanie do wyjazdu w Alpy EL-wire - pomysł na kreatywny portret z efektem płomieni 10 pomysłów na zainteresowanie dziecka fotografią Szybka i prosta konwersja presetów z Lightrooma do Camera RAW [wideoporadnik] Jacek Pałkiewicz: Duży trud i wysiłek są wliczone w umowę z podróżami [wywiad] Photoshopowy fryzjer, czyli jak okiełznać niesforne kosmyki na zdjęciach studyjnych [wideoporadnik] Fotografia mody bez wychodzenia z domu - jak zacząć? Efekt miniatury w 5 minut w Adobe Photoshop CC [wideoporadnik] Frymografia: Mniej daje więcej 4 rzeczy, które robi każdy fotograf (albo wkrótce zacznie)