Fotograf przed ołtarzem - poradnik początkującego fotografa ślubnego [część 2]

© Tomasz Woźny

© Tomasz Woźny

Jak przygotować się do zlecenia? Na co zwracać uwagę podczas ceremonii ślubnej? Co wolno fotografowi w kościele? Jakie są najczęstsze problemy w realizacji reportaży ślubnych? Innymi słowy: co powinien wiedzieć fotograf idący na ślub?

______

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Fotograf przed ołtarzem — poradnik dla początkujących fotografów ślubnych [część 1]

______

5. Pilnuj stanu pamięci i baterii

Warto kontrolować stan karty pamięci i baterii. Wierzcie mi, głupio jest "wystrzelać się" w momencie składania przysięgi i rozpaczliwie zmieniać kartę lub zasilanie. Wiem z autopsji.

6. Czujny jak harcerz, czyli przyglądaj się emocjom

Ceremonia ślubna jest dla pary młodej wielkim przeżyciem. Obserwowanie i uwiecznianie emocji malujących się na ich twarzach jest naprawdę fascynujące, wymaga od nas jednak bacznej obserwacji i ciągłej gotowości. Nigdy przecież nie wiemy, kiedy panna młoda rzuci na swojego ukochanego czułe spojrzenie albo kiedy pan młody wybuchnie nerwowym śmiechem w odpowiedzi na żart księdza. Innymi słowy — bądźmy czujni, fotografujemy bowiem najpiękniejsze chwile w życiu naszych klientów.

Zobacz również: Przykładowa obróbka zdjęcia ślubnego

7. Strzeżmy się pleców

Warto przed ceremonią ślubną przypomnieć parze młodej, aby podczas przysięgi i nakładania obrączek stali do siebie twarzami. Pozwoli nam to uniknąć sytuacji, gdy młodzi ustawiają się do nas plecami lub twarze mają zwrócone do księdza.

8. Rodzicielskie łzy

Chociaż skupiamy się na parze młodej, pamiętajmy także o kilku zdjęciach rodziców. Na przykład większość matek w trakcie ceremonii ślubnej się rozczula, postarajmy się tego nie przegapić.

9. Z ciemności w światło, czyli wyjście z kościoła

Wyjście z kościoła jest jednym z trudniejszych momentów naszej pracy. Po pierwsze wiąże się to z gwałtowną zmianą oświetlenia. Po drugie wychodzący są zwykle witani ryżem, monetami lub confetti. Warte upamiętnienia, prawda? Dlatego trzeba dać sobie czas na sprawdzenie ekspozycji i kompozycji takiego zdjęcia. Poprośmy, by młodzi ruszyli w kierunku wyjścia wolnym krokiem, zróbmy kilka zdjęć (mają wtedy za plecami ołtarz) i czmychnijmy prędko na zewnątrz.

10. Tańcząc w ciemnościach — zdjęcia z wesela

Jeżeli nasza para na miejsce wesela wybrała jasną, przestronną salę, możemy być spokojni. Gorzej, gdy mamy do czynienia z karczmą w staropolskim stylu: drewniany strop i ciemne ściany. Często musimy wtedy dać popis swoich umiejętności naświetlania zdjęć i korzystania z lampy błyskowej. Jest to o tyle trudniejsze od zdjęć w kościele, że oświetlenie jest zwykle słabsze (lub — gdy ktoś wyłączy światło — żadne), bohaterowie zdjęć poruszają się podczas tańca gwałtownie, a do tego dochodzą problemy ze sztucznym oświetleniem grającej kapeli (lasery, kolorowe światełka, itp.).

Dlatego w zależności od oświetlenia musimy wybrać nasz sposób na zdjęcia. Możemy używać światła zastanego, ale wiąże się to z ryzykiem uzyskania zdjęcia nieostrego lub poruszonego. Włączenie lampy i skierowanie jej w górę przy jasnym stropie daje bardzo pozytywne efekty. Gorzej, gdy z sufitu zwisają bardzo ostatnio popularne białe serpentyny, które odbijają nasze światło w zupełnie losowych kierunkach, lub gdy strop jest drewniany i wcale nie odbija światła.

Wtedy pozostaje nam skierować lampę na wprost, co owocuje jasnym pierwszym planem i czarnym tłem. Inną opcją jest włączenie długich czasów naświetlania (np. 1 sekunda). Ustawiając wąską przysłonę (f/22) i wyłączając automatykę ostrzenia, uzyskamy zawsze ostry obraz z utrwalonym przez błysk pierwszym planem i rozmazanym tłem. Musimy jednak uważać na znajdujące się w tym tle światła, które (z powodu długiego czasu naświetlania) mogą nam "wskoczyć" na bohaterów pierwszego planu.

11. Ręka rękę myje ? zaprzyjaźnijmy się z kapelą

Jeżeli wynajęty przez parę młodą zespół używa kłopotliwego oświetlenia, warto pogadać z nimi i poprosić, by od czasu do czasu wyłączali lasery, światełka i dymy, które rujnują nasze zdjęcia. Równocześnie naprawdę warto mieć z nimi dobre relacje: to oni mają harmonogram imprezy, oni zapowiadają konkursy i zabawy weselne — i to oni w razie czego poczekają na nas z rozpoczęciem oczepin, aż wrócimy z papierosa.

12. Plener

Ostatnim etapem naszego zlecenia zostaje plener. Tutaj wszystko już zależy od preferencji naszych klientów, naszej wyobraźni i dostępnych środków. Warto pamiętać jednak, że nie mamy do czynienia z profesjonalnymi modelami, którzy na nasze zawołanie przybiorą wymarzone pozy. Dlatego bardzo istotny jest kontakt z bohaterami, ich rozśmieszanie i ciekawy pomysł na zdjęcia, który pozwoli im wejść w role, a nas uchroni przed ciągłymi pytaniami: "A co mam zrobić z ręką"?

______

Fotograf przed ołtarzem — poradnik dla początkujących fotografów ślubnych [część 1]

______

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki autorskie

Podziel się:

Także w kategorii Poradniki:

Jak fotografować koty, aby nie dostać przy tym kota [poradnik] Jak fotografować sztuczne ognie, czyli fajerwerki? [poradnik] 10 rzeczy, których fotograf nie powinien robić [poradnik] Fotografowanie w krajach egzotycznych. Skuteczne rady, jak się przygotować Obróbka portretu studyjnego w darmowym Gimpie [wideoporadnik] Najciekawsze lustrzanki do 3000 zł Pomysły na prezent dla fotografa do 300 zł Kiedy zapadnie zmrok, czyli obróbka zdjęć nocnych [wideoporadnik] Adobe Lightroom: jak usunąć zamglenia ze zdjęć w kilka minut? [wideoporadnik] Malowanie światłem - sposób na ciemne, zimowe wieczory [poradnik] Pełna obróbka słonecznego portretu w przyśpieszeniu [screencast] Tablet graficzny - jak z niego korzystać? [wideoporadnik] Portrety jesienną porą i podstawowym obiektywem [poradnik] Czytelniku, rób zdjęcia! Planowanie czy przypadek, czyli fotograficzne przygotowanie do wyjazdu w Alpy EL-wire - pomysł na kreatywny portret z efektem płomieni 10 pomysłów na zainteresowanie dziecka fotografią Szybka i prosta konwersja presetów z Lightrooma do Camera RAW [wideoporadnik] Jacek Pałkiewicz: Duży trud i wysiłek są wliczone w umowę z podróżami [wywiad] Photoshopowy fryzjer, czyli jak okiełznać niesforne kosmyki na zdjęciach studyjnych [wideoporadnik] Fotografia mody bez wychodzenia z domu - jak zacząć? Efekt miniatury w 5 minut w Adobe Photoshop CC [wideoporadnik] Frymografia: Mniej daje więcej 4 rzeczy, które robi każdy fotograf (albo wkrótce zacznie)