10 kroków do dobrej kompozycji [poradnik]

Fot. Tomasz Woźny

Fot. Tomasz Woźny

Kompozycja na zdjęciu to temat rzeka. Zamiast długich elaboratów dotyczących „jedynie słusznej drogi” w poszukiwaniu fotograficznej harmonii proponujemy 10 krótkich porad, które zwyczajnie „uporządkują” Wasze zdjęcia.

Odejdź od centrum

Kadr centralny jest najprostszą z możliwych kompozycji — w wielu przypadkach również najnudniejszą. Warto więc trochę odsunąć temat główny zdjęcia z centrum kadru, np. do jednego z mocnych punktów zaprezentowanych poniżej.

Fot. Tomasz Woźny

Chcąc zdynamizować zdjęcie i wzmóc wrażenie ruchu, można zastosować kompozycję skośną:

Fot. Tomasz Woźny

Wieloplanowość

Zdjęcie powinno mieć temat główny – element, na którym skupia się odbiorca. Równocześnie jednak warto pomyśleć nad jego „obudową”. Fotografując odległą górę, możemy „wysunąć” jakiś obiekt na pierwszy plan, co znacznie urozmaici kompozycję.

Fot. Tomasz Woźny

Zobacz również: Zdjęcia ze smakiem, czyli fotografia kulinarna - sprzęt, światło, dodatki i sztuczki

W przypadku portretów pamiętajmy, aby żaden element tła nie zaburzał pierwszego planu (np. drzewo wystające z głowy fotografowanej osoby). Nie bójmy się jednak pobawić drugim planem – choćby umieszczając jakiś jego element w mocnym punkcie.

Fot. Tomasz Woźny

Pion czy poziom?

Ogólna zasada brzmi: jeżeli temat główny jest szerszy niż wyższy – „strzelamy” poziomo, jeżeli odwrotnie — kadrujemy w pion.

Fot. Tomasz Woźny

Bywa jednak tak, że kadr zdominowany jest przez poziome (np. żaluzje) lub pionowe (np. kraty) linie. Wtedy warto dostosować kadr do tej dominanty.

Równowaga

Fot. Tomasz Woźny

Jeżeli temat główny nie jest ulokowany w centrum zdjęcia, warto zrównoważyć kadr jakimś innym elementem. Brak elementu równoważącego może sprawić, że zdjęcie „przechyli” się na którąś stronę.

Kierunek

W kulturze zachodnioeuropejskiej teksty czytamy od lewej do prawej strony. Dlatego też bardziej „naturalny” kierunek to z lewej do prawej. Kierunek odwrotny jest dla naszego umysłu w jakimś sensie wsteczny. Fotografując ruch, starajmy się zatem tak ustawić, by obiekty przemieszczały się z lewej do prawej strony.

Fot. Tomasz Woźny

Wtedy oglądający odniosą wrażenie, że nasi bohaterowie „gdzieś idą” (a rzeka lub wodospad „gdzieś płynie”). Kompozycja odwrotna (gdy przedmiot zdjęć porusza się z prawej do lewej) wywołuje skojarzenie z „cofaniem”.

Wąsko czy szeroko?

Kadry (a w sztuce filmowej plany) dzielą się na ogólne, średnie i bliskie. Ogólna zasada brzmi: im węższy kadr, tym mniej informacji i więcej emocji. Stąd znane nam z kultowych azjatyckich filmów (lub choćby „Kill Billa”) szalone najazdy na twarz bohatera w sytuacji jego emocjonalnego wzburzenia (tzw. „spinki”). Duże zbliżenia na twarz (w przypadku portretów) sprawiają często wrażenie bardziej intymnych i osobistych.

Ćwiartowanie

Fotografując sytuację z udziałem osób, będziemy nieraz zmuszeni „uciąć” bohatera w którymś miejscu. W przypadku kończyn powinniśmy „ciąć” w okolicach stawów. Tułów tnie się w okolicy pasa, klatki piersiowej lub szyi.

Kolor

Pamiętajmy o barwach na naszych zdjęciach – jeżeli dominują barwy chłodne (np. niebieski, zielony), to umieszczenie ciepłego (np. czerwonego) elementu przyciągnie wzrok oglądającego.

Fot. Tomasz Woźny

Istnieją również pary kolorów, które umieszczone obok siebie na zdjęciu wyglądają harmonijnie, tzw. barwy dopełniające:

  • czerwony-zielony
  • niebieski-pomarańczowy
  • żółty-fioletowy

Symetria

Fot. Tomasz Woźny

Symetria to jeden z kanonów piękna. Warto wykorzystać ten fakt, odnajdując ją w otaczającym świecie. Możemy czasem sobie pomóc, wykorzystując różne powierzchnie odbijające (szyby, lustra, taflę wody).

Spirale

Fot. Tomasz Woźny

Liczba pi jest jedną z najczęściej występujących w przyrodzie, dlatego wyjątkowo przyjemna dla oka jest kompozycja spiralna lub umieszczenie na zdjęciu okrągłych elementów.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki:

Jak fotografować koty, aby nie dostać przy tym kota [poradnik] Jak fotografować sztuczne ognie, czyli fajerwerki? [poradnik] 10 rzeczy, których fotograf nie powinien robić [poradnik] Fotografowanie w krajach egzotycznych. Skuteczne rady, jak się przygotować Obróbka portretu studyjnego w darmowym Gimpie [wideoporadnik] Najciekawsze lustrzanki do 3000 zł Pomysły na prezent dla fotografa do 300 zł Kiedy zapadnie zmrok, czyli obróbka zdjęć nocnych [wideoporadnik] Adobe Lightroom: jak usunąć zamglenia ze zdjęć w kilka minut? [wideoporadnik] Malowanie światłem - sposób na ciemne, zimowe wieczory [poradnik] Pełna obróbka słonecznego portretu w przyśpieszeniu [screencast] Tablet graficzny - jak z niego korzystać? [wideoporadnik] Portrety jesienną porą i podstawowym obiektywem [poradnik] Czytelniku, rób zdjęcia! Planowanie czy przypadek, czyli fotograficzne przygotowanie do wyjazdu w Alpy EL-wire - pomysł na kreatywny portret z efektem płomieni 10 pomysłów na zainteresowanie dziecka fotografią Szybka i prosta konwersja presetów z Lightrooma do Camera RAW [wideoporadnik] Jacek Pałkiewicz: Duży trud i wysiłek są wliczone w umowę z podróżami [wywiad] Photoshopowy fryzjer, czyli jak okiełznać niesforne kosmyki na zdjęciach studyjnych [wideoporadnik] Fotografia mody bez wychodzenia z domu - jak zacząć? Efekt miniatury w 5 minut w Adobe Photoshop CC [wideoporadnik] Frymografia: Mniej daje więcej 4 rzeczy, które robi każdy fotograf (albo wkrótce zacznie)